هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه

کشور روسیه، یکی از ارزان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل است و به همین علت سالانه بیشتر از 30000 دانشجوی خارجی و بین‌المللی؛ به این کشور مدرن مهاجرت می‌کنند. هزینه تحصیل در روسیه ، در مقابل امکانات تحصیلی ویژه‌ای که به دانشجویان ارائه می‌شود و در آخر نیز مدرک معتبری که پس از فارغ التحصیلی دریافت می‌کنند از نمونه‌های مثال زدنی مزایایی است که به دانشجویان تعلق می‌گیرد. همچنین قابل ذکر است؛ دولت این کشور برای رفاه بیشتر دانشجویان کمک هزینه‌های مالی و یا بورسیه‌های مختلف را در نظر گرفته است و با توجه به شایستگی‌ها و استعداد هر دانشجو، به آن‌ها بورسیه تحصیلی تعلق می‌گیرد.

تقریبا می‌توان گفت که هر ساله از طرف دولت روسیه به 15000 دانشجو بین‌المللی و خارجی؛ بورسیه تحصیلی تعلق می‌گیرد و دانشجویان با برخوردار شدن از آن، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های تحصیل، هزینه بیمه درمانی، هزینه زندگی، هزینه رفت و آمد و… را ندارند و هر ماه یک کمک هزینه دریافت می‌کنند. اما دانش آموزانی که از بورسیه تحصیلی برخوردار نشوند برای تحصیل پزشکی در روسیه؛ باید تمام هزینه‌های مربوط به تحصیل‌ را خودشان بپردازند.

شهریه دانشگاه در روسیه

دانشجویان در مقطع کارشناسی روسیه؛ سالانه بین 1475 الی 10600 یورو، دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد سالانه بین 1770 الی 5540 یورو و دانشجویان در مقطع دکترا سالانه بین 950 الی 5000 یورو را باید به عنوان شهریه، به دانشگاه خود بپردازند. البته این هزینه‌ها مربوط به دانشگاه‌های دولتی کشور روسیه است و معمولا شهریه دانشگاه‌های خصوصی؛ در سال نزدیک به 14000 یورو می‌شود و دانشجویان ملزم به پرداخت آن هستند.

شهریه دانشگاه در روسیه
شهریه دانشگاه در روسیه

هزینه زندگی در روسیه

هزینه زندگی در کشور روسیه نیز نسبت به سایر کشورهای اروپا، بسیار پایین‌تر است و به طور میانگین در ماه برای اجاره خانه و یا خوابگاه به 300 الی 400 دلار نیاز خواهید داشت. البته این هزینه‌ها به شهر مورد نظرتان نیز بستگی دارد؛ مثلا هزینه‌های زندگی روزمره در شهر ولگاگراد و سنت پترزبورگ، از شهر مسکو بسیار پایین‌تر است. همچنین برای تهیه غذا و خوراکی در یک هفته؛ حدودا به 80 دلار نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید در هزینه‌های تحصیل‌تان صرفه جویی کنید؛ بهتر است از رستوران رفتن به صورت مداوم، خودداری نمایید و تا حد امکان خودتان غذا بپزید.

هزینه سرگرمی و گشت و گذار در روسیه

دانشجویان در روسیه برای رفتن به سینما انگلیسی زبان به 10 دلار، اپرا و تئاتر 3 الی 20 دلار، گالری‌های هنری و موزه 50 سنت الی 10 دلار و برای مسافرت به 20 دلار نیاز خواهند داشت. البته توصیه می‌شود برای سفر؛ قطار را به عنوان وسیله نقلیه و مسافربری انتخاب کنید تا در هزینه‌های تان به طور چشمگیری، صرفه جویی شود. همچنین اگر بخواهید که بیرون از شهر مسکو، در یک هتل به سبک شوروی اقامت کنید؛ باید روزانه حدود 20 الی 30 دلار بپردازید.

هزینه سرگرمی و گشت و گذار در روسیه
هزینه سرگرمی و گشت و گذار در روسیه

هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل در روسیه

دانشجویان در کشور روسیه باید برای رفت و آمدشان نیز یک هزینه را کنار بگذارند. اگر بخواهید که برای رفت و آمدتان از مترو استفاده کنید باید بین 8 الی 16 دلار را بپردازید. اما استفاده از ترن برقی و اتوبوس؛ به 10 الی 50 سنت نیاز خواهد داشت. هزینه‌های تاکسی در این کشور از مترو و اتوبوس بالاتر است و از این رو توصیه می‌شود تا حد امکان برای رفت و آمدتان از وسایل عمومی استفاده کنید.

سخن پایانی

هزینه تحصیل در روسیه به سبک زندگی دانشجو و محل زندگی آن بستگی دارد و اگر دانشجویان در خرج و مخارج‌ خود صرفه جویی کنند؛ قطعا به هزینه کمتری نیاز خواهند داشت. همچنین همان‌طور که در ابتدا نیز گفته شد؛ دانشجویان با دریافت بورسیه تحصیلی می‌توانند تمام هزینه‌های تحصیل و یا قسمت بیشتری از آن را نپردازند و به طور رایگان، تحصیلات‌شان را ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن