اقامت تحصیلی ایتالیا

اقامت تحصیلی ایتالیا

اقامت تحصیلی ایتالیا

ایتالیا از نظر رتبه علمی و دانشگاهی در جهان جایگاه ویژه‌ای دارد. وجود دانشگاه‌های معروف و برتری مانند دانشگاه فلورانس، دانشگاه تورین، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان و بسیاری دانشگاه‌های دیگر، باعث شده تا این کشور مقصد خوبی برای مهاجرت تحصیلی باشد. اقامت تحصیلی ایتالیا موضوعی است که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم.

شرایط تحصیل در ایتالیا

ایتالیا کشوری اروپایی است که دانشگاه‌های بسیار خوبی دارد. در عین حال هزینه تحصیل در این کشور به اندازه قابل توجهی از دیگر کشورهای اروپایی کمتر است. به همین دلیل تعداد ایرانی‌هایی که قصد دارند از طریق تحصیل به ایتالیا مهاجرت کنند، زیاد است.

رشته پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌‌ها در بین مهاجران است. دوره تحصیل پزشکی در ایتالیا حدود ۶ سال به طول می‌انجامد و سپس دانشجو ۶ ماه آموزش کلینیکال می‌بیند. در انتهای دوره آموزش کلینیکال مجوزهای مربوط به اشتغال به دانشجو داده می‌شود و او می‌تواند در ایتالیا به عنوان پزشک فعالیت کند.

برای کسب اقامت تحصیلی ایتالیا و تحصیل در رشته پزشکی، دیپلم ۱۲ ساله و قبولی در آزمون IMAT کافی است و اگر نمره آزمون متقاضی خوب باشد، معدل دیپلم او تأثیری در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا ندارد.

شرایط اقامت تحصیلی ایتالیا و تابعیت دائم

مهم‌ترین ذهن مشغولی یک دانشجو این است که پس از اتمام تحصیل پزشکی در ایتالیا چگونه می‌تواند تابعیت این کشور را به دست بیاورد؟ پاسخ بسیار ساده است! دانشجویان رشته پزشکی حدود ۶ سال با اقامت تحصیلی ایتالیا در این کشور زندگی می‌کنند.

اگر بعد از پایان تحصیل مشغول به کار شوند و با یک کارفرما قرارداد کاری امضا کنند، اقامت کاری ایتالیا را به دست میاورند. با گذشت پنج سال زندگی در ایتالیا با اقامت کاری، امکان کسب اقامت دائم ایتالیا فراهم می‌شود.
اگر می‌خواهید اقامت تحصیلی ایتالیا برای تحصیل پزشکی در ایتالیا را به دست بیاورید و بعد از آن تابعیت این کشور را کسب کنید، اولین قدم یادگیری زبان ایتالیایی است. زیرا هم ارتباطات شما را گسترش می‌دهد و هم پس از تحصیل امکان یافتن شغل برای شما بیشتر خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید که نرخ بیکاری در ایتالیا بالا است.

شرایط کسب اقامت تحصیلی ایتالیا

مهم‌ترین شرایط برای کسب اقامت تحصیلی ایتالیا به شرح زیر است:
اثبات تمکن مالی
برای کسب ویزا و اقامت تحصیلی ایتالیا لازم است تا مدرکی مبنی بر تمکن مالی خود ارائه دهید. همچنین شما مبلغ ۵۰ یورو برای بررسی پرونده‌تان در سفارت ایتالیا پرداخت می‌کنید. تمکن مالی نیز بیانگر توانایی شما در پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا است.

سپس شهریه یک ترم دانشگاه را پیش پرداخت کرده و باید ثابت کنید که برای زندگی در ایتالیا هر ماه حدود ۴۵۰ یورو در حساب شما خواهد بود. در عین حال محل اقامت شما در ایتالیا نیز باید مشخص شود و برای بیمه یک سال اول حدود ۱۵۰ یورو پرداخت نمایید.

شرایط کسب اقامت تحصیلی ایتالیا
شرایط کسب اقامت ایتالیا

بورسیه تحصیلی

این امکان برای دانشجویان کشورهای جهان سوم فراهم شده که به وسیله بورسیه تحصیلی بتوانند ویزای تحصیلی ایتالیا را به دست بیاورند. دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا بورسیه‌های تحصیلی مشهوری دارند و سالانه دانشجویان زیادی از طریق بورسیه وارد این کشور می‌شوند.

برای کسب بورسیه تحصیلی ایتالیا مدارک زیر لازم است:
● مدرک زبان
● فرم‌های تکمیل شده درخواست بورسیه
● مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات
● مدارک شناسایی
● رزومه تحصیلی و توانایی‌های دانشجو
● مدارکی مبنی بر درآمد پایین متقاضی یا خانواده وی
بورسیه‌ها کمک هزینه‌های تحصیلی‌ای هستند که به دانشجو برای تحصیل و زندگی در ایتالیا پرداخت می‌‌شوند. معروف‌ترین بورسیه ایتالیا، بورس استانی ایتالیا است که حدود ده هزار یورو ارزش دارد. نحوه پرداخت بدین گونه است که حق خوابگاه، شهریه دانشگاه و مالیات از بورسیه کم شده و مابقی آن به حساب دانشجو واریز خواهد شد.

مزایای کسب اقامت تحصیلی ایتالیا

اقامت تحصیلی در ایتالیا دارای مزایای زیادی دارد. وجود دانشگاه‌های معتبر جهانی که از نظر بار علمی و برخورداری از متدهای آموزشی روز دنیا غنی هستند، اولین گزینه‌ای است که توجه دانشجویان را به خود جلب می‌کند. همچنین بورسیه‌های تحصیلی متنوع نیز باعث می‌شود که تقاضا برای تحصیل در این کشور بالا باشد.
در ایتالیا در کنار کیفیت بالای زندگی، هزینه‌های کم‌تر نسبت به کشورهای دیگر اروپایی یکی از عوامل توجه متقاضیان تحصیل در کشورهای اروپایی است. در عین حال تحصیل پزشکی در ایتالیا به مراتب کم هزینه‌تر از بسیاری کشورهای دیگر است.
یکی دیگر از مزیت‌های کسب اقامت تحصیلی ایتالیا ، وجود شباهت‌های فرهنگی دو کشور ایتالیا و ایران است. نقاط مشترک تاریخی و فرهنگی باعث می‌شود که مردم این دو کشور احساساتی مشترک داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن