تحصیل پزشکی در ارمنستان

نظام تحصیلی ارمنستان چگونه است؟ تحصیل در ارمنستان و به‌ طور خاص؛ شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان چه شرایطی دارد؟ شرایط تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان چگونه است؟ آیا بورسیه های تحصیلی ارمنستان برای تحصیل علوم پزشکی هم در دسترس هستند؟ هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان و همچنین هزینه زندگی در این کشور چقدر است و اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی ارمنستان چه شرایط و روندی دارد؟ اینها سؤالاتی هستند که با خواندن این مطلب می توانید جوابشان را پیدا کنید.

معرفی ارمنستان

تحصیل در ارمنستان

در این مطلب شرایط تحصیل پزشکی و رشته‌های مرتبط علوم پزشکی مانند دندانپزشکی و داروسازی در ارمنستان را بررسی خواهیم کرد. رشته‌های علوم پزشکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در بین دانشجویان هستند که خیلی اوقات به خاطر سطح رقابت بالا، بسیاری از علاقه‌مندان از تحصیل این رشته‌ها در کشور خود باز می‌مانند. این در حالی است که معمولا شرایط دریافت پذیرش تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی ساده‌تر است. این شرایط در مورد کشور ارمنستان به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر بسیار ساده است. با داشتن مدرک تحصیلی دیپلم، 17 تا 25 سال سن، و سلامت کامل جسمی، تقریبا تمام این شرایط را دارا هستید. شما می‌توانید درخواست خود را  2 نوبت در سال و در زمان ثبت نام دانشگاه‌های پزشکی این کشور ارسال کنید.

دانشگاه‌های ارمنستان یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان هستند. هزینه تحصیل و زندگی در این کشور اروپایی به نسبت کشورهای دیگر اروپایی بسیار ارزان محسوب می‌شود. همچنین مدرک دانشگاه‌های علوم پزشکی ارمنستان مورد تائید سازمان بهداشت جهانی بوده و در کشورهای مختلف معتبر است. به این ترتیب می‌توانید حتی در صورتی که قصد اقامت در این کشور را نداشته باشید، آن را برای دوران تحصیل خود انتخاب کنید. در ادامه شرایط و اطلاعات لازم برای تحصیل پزشکی در ارمنستان را معرفی می‌کنیم.

نظام تحصیلی و مقاطع تحصیلی در ارمنستان

نظام تحصیلی و مقاطع تحصیلی در ارمنستان

دوره تحصیل پزشکی در ارمنستان 6 سال طول می‌کشد. 5 سال از این زمان به یادگیری اصول و مهارت‌های لازم برای پزشکی اختصاص دارد. سال آخر هم دوره کارآموزی یا مهارت‌های عملی دانشجویان پزشکی است. در صورت گذراندن موفقیت‌آمیز این دوره، دانشجویان امکان اشتغال در رشته پزشکی را پیدا می‌کنند. شرایط تحصیل پزشکی در این کشور به نسبت بسیار ساده است.

دانشجویان بین‌المللی در ارمنستان نیازی به گذراندن دوره کالج یا پیش‌دانشگاهی ندارند. همچنین دانشگاه‌های بین‌المللی این کشور ارائه مدارک زبان مثل تافل و آیلتز را اجباری و ضروری نمی‌دانند. علاوه بر این موارد در این دانشگاه‌ها خبری هم از آزمون‌های ورودی مخصوص علوم پزشکی و رقابت با دانشجویان دیگر برای پذیرش وجود ندارد. تمام این موارد باعث می‌شود انتخاب این کشور برای تحصیل به یک گزینه بسیار منطقی تبدیل شود.

علاوه بر شرایط بالا، نزدیکی به ایران و وجود مشابهت‌های فرهنگی بین دو کشور باعث شده این کشور مقصد مناسبی برای دانشجویان ایرانی باشد. اما لازم به ذکر است که دانشگاه‌های علوم پزشکی ارمنستان در وزارت علوم یا وزارت بهداشت ایران دارای تائید نبوده و مدارک آنها به خودی خود معتبر تلقی نمی‌شود. با این حال، بسیاری از فارغ‌التحصیلان ارمنستان می‌توانند ضمن مکاتبه با این وزارت‌خانه‌ها، درخواست کتبی بررسی سابقه تحصیلی خود را ارائه نمایند. در موارد زیادی مدارک آنها به این وسیله در داخل کشور مورد تائید قرار می‌گیرد.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در ارمنستان (رشته های پزشکی)

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ارمنستان

کشور ارمنستان با جمعیت بسیار کم و دانشگاه‌های زیادی که دارد، یکی از کشورهایی است که سرانه امکانات آموزش عالی بالایی دارند. اکثر دانشگاه‌های این کشور به زبان‌های روسی و ارمنی به دانشجویان تدریس می‌کنند. با این حال دانشگاه‌های پذیرنده دانشجویان بین‌المللی تحصیل پزشکی در ارمنستان از زبان انگلیسی برای آموزش استفاده می‌کنند. در صورتی که دانشجویان بین‌المللی قصد تحصیل به زبان ارمنی داشته باشند، باید یک دوره یک ساله بیشتر را نیز بگذرانند.

برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی ارمنستان که پذیرای دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی هستند شامل موارد زیر می‌شود:
– دانشگاه پزشکی دولتی ایروان
– Mkhitar Gosh Armenian-Russian International University
– دانشگاه علوم پزشکی سنت‌ترزا (St. Tereza Medical University)
– دانشگاه طب سنتی (The University of Traditional Medicine)
– دانشگاه هایبوساک ایروان (Yerevan Haybusak University)
این دانشگاه‌ها معتبرترین دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور ارمنستان محسوب می‌شوند. بیشتر آنها در شهر ایروان، پایتخت جمهوری ارمنستان واقع شده‌اند. بیشتر دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های علوم پزشکی و همچنین انواع رشته‌های فنی و مهندسی در همین شهر ایروان تحصیل می‌کنند. فضای این شهر نسبت به شهرهای دیگر این کشور مدرن‌تر و شهری‌تر بوده و دسترسی به امکانات مختلف شهری در آن میسر است.
در ادامه شرایط تحصیل و نحوه پذیرش در این دانشگاه‌ها را معرفی می‌کنیم.

تحصیل پزشکی در ارمنستان

تحصیل پزشکی در ارمنستان

کشور ارمنستان شرایط تحصیلی ساده‌ای برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است. این به معنای پایین بودن کیفیت آموزش نبوده و قبل از هر چیز نشان از ظرفیت بالای این کشور برای پذیرش دانشجو دارد. دوره‌های مختلف علوم پزشکی در کشور ارمنستان هر یک مدت زمان و ویژگی‌های خاص خود را دارند که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت. برای دریافت پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های ارمنستان، متقاضیان لازم است که شرایط زیر را داشته باشند و به دانشگاه مورد نظر خود ارائه کنند:

  • داشتن حداقل 17 سال سن و حداکثر 25 سال سن برای پذیرش در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • دیپلم دبیرستان با حداقل معدل 10 و قبولی در دروس فیزیک، زیست‌شناسی، و شیمی
  • رزومه و سوابق تحصیلی
  • مدارک هویتی دانشجو
  • دوازده عکس با اندازه پاسپورت با پس‌زمینه سفید
  • شهریه‌های پذیرشی که شامل هزینه‌های مشاوره و موارد دیگر می‌شود
  • رسید بانکی پرداخت شهریه تحصیلی برای سال اول
  • نسخه‌های کپی برابر اصل پاسپورت
  • یک گواهی پزشکی که سلامت دانشجو را مورد تائید قرار داده و همچنین باید شامل گزارش آزمایش HIV هم باشد

تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

در حال حاضر فقط دو دانشگاه در ارمنستان به زبان انگلیسی دوره‌های آموزش عالی دندانپزشکی ارائه می‌دهند. این دو دانشگاه شامل موارد زیر می‌شود:

  • دانشگاه پزشکی دولتی ایروان
  • دانشگاه طب سنتی (The University of Traditional Medicine)

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در ارمنستان درست مانند تحصیل پزشکی است. مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی 5 سال است که شامل دوره کارآموزی و مهارت در مراکز درمانی نیز می‌شود. در سه سال اول تحصیل دندانپزشکی دانشجویان با مهارت‌های پایه و اصول نظری این رشته آشنا می‌شوند. از سال سوم تا سال پنجم آنها وارد تجربه‌های بالینی شده و مشغول کار عملی می‌شوند. در پایان دوره آنها مدرک دندانپزشکی دریافت کرده و می‌توانند انواع بیماری‌های مرتبط با سلامت دهان و دندان را درمان کنند.

رشته دندانپزشکی از جمله رشته‌هایی است که به خاطر بازار کار بسیار مناسبی که دارد در بین متقاضیان علوم پزشکی دارای محبوبیت زیادی است. لازم به ذکر است که متاسفانه هیچ یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی ارمنستان مورد تائید وزرات بهداشت یا وزارت علوم نیستند. با این حال فارغ‌التحصیلان تحصیل پزشکی در ارمنستان می‌توانند به صورت کتبی از وزارت بهداشت درخواست ارزیابی مدرک خود را بدهند.

شهریه دانشگاه‌های دندانپزشکی اغلب درست مانند شهریه پزشکی است. این در حالی است که زیرساخت‌ها و امکاناتی که در اختیار دانشجویان این رشته‌ها قرار می‌گیرد مطابق استانداردهای جهانی است. با تحصیل در رشته دندانپزشکی در ارمنستان می‌توانید مجوز اشتغال به این حرفه را در کشورهای اروپایی و امریکای شمالی به دست بیاورید. به این ترتیب با کمترین هزینه می‌توانید بهترین موقعیت‌ها را در آینده از آن خود کنید.

تحصیل داروسازی در ارمنستان

داروسازی یکی دیگر از شاخه‌های محبوب علوم پزشکی محسوب می‌شود. این رشته متقاضیان زیادی دارد و فارغ‌التحصیلان آن از گزینه‌های مناسبی برای اشتغال برخوردار می‌شوند. شرایط تحصیل داروسازی نیز در کشور ارمنستان به نسبت ساده بوده و دانشجویان می‌توانند با گذراندن دوره 4 ساله آن مدرک داروسازی دریافت کرده و در بازار کار مشغول شوند.

شرایط تحصیل در رشته داروسازی مشابه شاخه‌های دیگر علوم پزشکی است. تعداد کمی از دانشگاه‌های این کشور رشته داروسازی را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌کنند. دو دانشگاه بزرگ علوم پزشکی شهر ایروان که این دوره را ارائه می‌کنند در زیر معرفی شده‌اند:

  • دانشگاه پزشکی دولتی ایروان
  • دانشگاه طب سنتی (The University of Traditional Medicine)

دانشجویان برای تحصیل در رشته داروسازی می‌توانند با این دانشگاه‌ها مکاتبه کرده و فرم‌های پذیرش مورد نظر آنها را دریافت کنند. لازم به ذکر است که با این وجود که این کلاس‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند، تسلط نسبی به زبان انگلیسی برای شرکت در آنها کافی است و دانشجویان نیازی به ارائه مدارک زبان مثل تافل و آیلتز ندارند.

هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان

هزینه های تحصیل رشته پزشکی در ارمنستان
هزینه های تحصیل رشته پزشکی در ارمنستان

هزینه‌ها و شهریه‌های دانشگاه‌های مختلف ارمنستان با هم فرق دارد. برای همین بهترین راه برای محاسبه دقیق هزینه‌ها مراجعه به وبسایت دانشگاه مورد نظر و مطالعه شهریه برنامه‌های آنها است. با این حال به صورت کلی شهریه‌های تحصیلی در این کشور بسیار ارزان محسوب می‌شود. جدا از شهریه‌های ارزان، بهتر است توجه داشته باشید که هزینه‌های زندگی نیز در ارمنستان بسیار ارزان است. این هزینه‌ها را می‌توان کسری از هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی و امریکای شمالی در نظر گرفت.

شهریه تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی سالیانه بین 2000 تا 6000 دلار امریکا تخمین زده می‌شود. برای مثال شهریه «دانشگاه طب سنتی» ارمنستان در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، سالیانه 2310 دلار امریکا است. این در حالی است که هزینه تحصیل در «دانشگاه پزشکی دولتی ایروان» برای سال اول 5500 دلار امریکا و از سال دوم تا ششم 5000 دلار امریکا است. هزینه خوابگاه در این دانشگاه سالیانه 600 دلار امریکا است.

هزینه زندگی در ارمنستان

معمولا برای محاسبه هزینه زندگی در کشورهای مختلف سعی می‌شود از معیارهای جهانی استفاده کرد چرا که نسبت به هزینه‌های ایران، تقریبا تمام کشورها گران محسوب می‌شوند. جالب اینکه ارمنستان در این مورد خاص نوعی استثنا محسوب می‌شود. مطابق آمارهای رسمی و بین‌المللی هزینه‌های زندگی در ارمنستان 72/17% از ایران کمتر است. علاوه بر این، هزینه کرایه خانه نیز در این کشور 78/36% از ایران ارزان‌تر تمام می‌شود.

تخمین‌های مختلفی در مورد هزینه‌های ماهیانه زندگی در این کشور وجود دارد. این هزینه معمولا بین 300 دلار امریکا تا 600 دلار امریکا در نظر گرفته می‌شود. بهتر است توجه داشته باشید که اکثر این هزینه‌ها بر اساس قیمت‌ها در شهر ایروان، پایتخت جمهوری ارمنستان معرفی شده‌اند. این در حالی است که در مناطق حاشیه‌ای هزینه‌ها به مراتب ارزان‌تر هستند. در مجموع اگر به دنبال کشوری ارزان برای تحصیل می‌گردید، تحصیل پزشکی در ارمنستان یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی ارمنستان

شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان

شرایط تحصیل علوم پزشکی در این کشور بسیار ساده است. مراحل پذیرش از دانشگاه‌ها نیز به همین ترتیب بسیار ساده بوده و با انجام مراحل زیر تکمیل می‌شود:

  • پر کردن فرم پذیرش بدون خط خوردگی و ارسال به دانشگاه مربوطه
  • بعد از دریافت فرم توسط دانشگاه، یک ایمیل پیشنهاد یا ایمیل پذیرش برای دانشجو ارسال می‌شود
  • بعد از اینکه پذیرش مورد تائید قرار گرفت، دانشجو لازم است شهریه دانشگاه را پرداخت کند
  • بعد از اینکه دانشجو رسید چاپی پذیرش در دانشگاه را به دست آورد، باید از طریق سفارت ارمنستان همراه با مدارک لازم برای دریافت ویزا اقدام کند
  • بعد از انجام تمام بررسی‌ها و مصاحبه‌های لازم، دانشجو ویزای خود را دریافت می‌کند
  • بعد از انجام تمام کارهای مرتبط با پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی ارمنستان، دانشجو می‌تواند بلیط هواپیما به مقصد ارمنستان خریده و برای تحصیل به این کشور برود

با انجام مراحل بالا به سادگی می‌توانید وارد این کشور شده و به رویای تحصیل پزشکی در ارمنستان واقعیت ببخشید. با توجه به هزینه بسیار ارزان تحصیل در این کشور، و همچنین خرج کم هزینه‌های زندگی، در حال حاضر این یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌های تحصیل بین‌المللی یا تحصیل در خارج از کشور محسوب می‌شود.

ویزای دانشجویی ارمنستان

با قبولی در آزمون ورودی دانشگاه، دانشجویان می‌توانند برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنند. برای این کار به مدارک زیر نیاز است:

  • نامه قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • فرم درخواست دریافت ویزای دانشجویی
  • ترجمه رسمی دیپلم به زبان انگلیسی با ریز نمرات (معدل بالای 14)
  • صورت حساب یا ضمانت‌نامه بانکی برای تضمین پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در ارمنستان
  • گزارش سلامت و انجام واکسیناسیون

دانشجویان برای دریافت ویزای دانشجویی لازم است مدارک مورد نیاز را تهیه و ارائه نمایند. همان طور که می‌بینید بعد از دریافت نتیجه آزمون ورودی به دانشگاه پزشکی ارائه این مدارک و دریافت ویزای دانشجویی موضوعیت پیدا می‌کند. در صورت تمایل برای یافتن بهترین راه تحصیل پزشکی در مجارستان که با شرایط شما همخوانی داشته باشد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی این مرکز تماس گرفته و از تجربه‌های این عزیزان استفاده کنید.

جمع ‌بندی

شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان

تحصیل پزشکی در ارمنستان گزینه بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان به تحصیل در کشورهای اروپایی است که در عین حال، به دنبال شرایطی ارزان هم می‌گردند. نظام آموزشی این کشور دارای کیفیت بسیار مناسبی است و مدارک دانشگاه‌های این کشور در رشته‌ها و شاخه‌های علوم پزشکی مورد تائید سازمان بهداشت جهانی و همین‌ طور کشورهای مختلف اروپایی و امریکای شمالی است. دوره تحصیلات پزشکی در ارمنستان 6 سال، دندانپزشکی 5 سال، و داروسازی 4 سال است. هزینه و شهریه دانشگاه‌ها با هم تفاوت دارد اما رده کلی شهریه‌ها سالیانه چیزی بین 2000 تا 5000 دلار است که یکی از ارزان‌ترین‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود.

بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی ارمنستان در پایتخت این کشور یعنی شهر ایروان واقع شده‌اند. برای ورود به این دانشگاه داشتن مدرک دیپلم، سلامت جسمی، و سن کمتر از 25 سال اصلی‌ترین شرایط محسوب می‌شوند. اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی ارمنستان به سادگی انجام شده و برای این منظور نیازی به داشتن مدارک زبان مثل تافل و آیلتز وجود ندارد. دانشگاه‌های ارمنستان برای دانشجویان بین‌المللی به دو زبان انگلیسی و روسی برنامه دارند. علاوه بر مزایای بالا، از آنجا که کشور ارمنستان نزدیک به کشور ما قرار گرفته، هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان و همچنین هزینه پایین رفت و آمد به این کشور نیز برای دانشجویان ایرانی به این فهرست اضافه می‌شود.

با استناد به تجربه و تحقیقات متخصصین ما شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان شرایطی ایده آل برای کسانی ست که می خواهند به رویای پزشک شدن خود تحقق ببخشند. با ما در تماس باشید تا به اهداف خود نزدیک شوید.

دیدگاه (21)

  • حسين اعلایی پاسخ

    شهریه های دانشگاه های پزشکی ارمنستان چجوریه؟

    30 مهر 1400 در 02:24
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای اعلایی. وقت بخیر
      سالانه 5 هزار دلار.

      6 آبان 1400 در 14:18
  • غزاله حیدری پاسخ

    زبان تحصیل پزشکی در ارمنستان چیه؟

    30 مهر 1400 در 02:23
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم حیدری. وقت بخیر
      شما به زبان انگلیسی میتونید تحصیل کنید.

      6 آبان 1400 در 14:19
  • کیهان پاسخ

    ارمنی ها واقعا خوبن

    28 مهر 1400 در 03:24
  • مهدیخواه پاسخ

    سلام برای رشته های پزشکی هزینه دانشگاه و زندگی چقدره؟امکان پیدا کردن کار بعد تحصیل هست یا نه؟

    27 مهر 1400 در 20:47
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله. هزینه دانشگاه از سالانه 5 هزار دلار و هزینه زندگی ماهانه از 500 دلار هست.

      28 مهر 1400 در 20:39
  • آیدا پاسخ

    سلام من امسال میرم یازدهم میشه لطفا درباره دانشگاه پزشکی بدون آزمون ورودی ارمنستان راهنمایی کنین

    27 مهر 1400 در 20:45
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم آیدا. وقت بخیر
      در ارمنستان بعد از دوره ی زیرو کورس از شما آزمون گرفته میشه و باید حتما مدرک دیپلمتون رو بگیرید.

      28 مهر 1400 در 20:40
  • شاهین پاسخ

    از زمان فرستادن مدارک تا جواب دادن دانشگاه هاشون تقریبا چقدر طول میکشه؟

    26 مهر 1400 در 16:55
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای شاهین. وقت بخیر
      بستگی به زمانی داره که اقدام کنید معمولا 3 تا 4 ماه.

      18 آبان 1400 در 15:02
  • فاطمه پاسخ

    دانشگاه های پزشکی ارمنستان معتبر هستند؟

    26 مهر 1400 در 16:54
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم فاطمه. وقت بخیر
      مورد تایید چه کشوری؟

      29 مهر 1400 در 17:59
  • javid پاسخ

    سلام و درود. خواستم بدونم ویزای همراه هم میدن؟

    26 مهر 1400 در 16:52
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای جاوید. وقت بخیر
      بله امکان پذیر هست.

      29 مهر 1400 در 18:00
  • فریده پاسخ

    ببخشید شما به صورت حضورت هم مشاوره دارید؟

    26 مهر 1400 در 16:50
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم فریده. وقت بخیر
      بله. پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا راهنماییتون کننند.
      021-88619310
      021-88619377

      29 مهر 1400 در 18:01
  • صوفی پاسخ

    شما برای دانشگاه های روسی زبان ارمنستان کار میکنید؟ شهریه چقدر میشه|؟

    11 شهریور 1400 در 16:07
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم صوفی. وقت بخیر
      بله موسسه خدمات داره و شما میتونید از مهر امسال تحصیل کنید.
      شهریه دانشگاه ها از سالانه 3 هزار دلار به بالاست.
      پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسامون کامل راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      11 شهریور 1400 در 16:10
  • صمدی پاسخ

    سلام. اگر ارمنستان مدرک بگیریم برای تایید شدنش چیکار کنیم؟ بهترین راه چیه؟

    28 اردیبهشت 1400 در 18:38
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      پیشنهاد میکنیم تخصصتون رو در یک کشور تایید بگیرید.

      28 اردیبهشت 1400 در 18:43

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن