مدارک لازم جهت پذیرش پزشکی در گرجستان

مدارک لازم جهت پذیرش پزشکی در گرجستان

مدارک لازم جهت پذیرش پزشکی در گرجستان

در این مطلب قصد داریم که به طور کامل در مورد شرایط پذیرش پزشکی در گرجستان ، مدارک لازم جهت پذیرش پزشکی در گرجستان ، زبان تحصیل پزشکی در گرجستان و اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی گرجستان صحبت کنیم. بنابراین اگر شما هم از متقاضیان تحصیل پزشکی در گرجستان هستید؛ با ما همراه شوید. اما قبل از بررسی شرایط لازم جهت پذیرش پزشکی در گرجستان بهتر است که ابتدا اطلاعاتی در مورد شرایط کشور گرجستان کسب کنیم.

گرجستان، کشوری نسبتاً کوچک است که با مساحتی کمتر از ۷۰ هزار مترمربع در مرز بین آسیای غربی و اروپای شرقی قرار دارد. در واقع گرجستان در منطقه قفقاز و اوراسیا جای گرفته است. تفلیس، پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان است. جمعیت گرجستان کمتر از ۴ میلیون نفر هست. اکثر مردم گرجستان مسیحی هستند و به زبان گرجی صحبت می کنند. مقامات سیاسی گرجستان به دنبال عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا هستند.

نظام آموزشی گرجستان شبیه به نظام آموزشی سایر کشورهای اروپایی است. دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این کشور از امکانات مدرن و پیشرفته ای برخوردار هستند. به همین دلیل تحصیل پزشکی در گرجستان مورد توجه افراد علاقه مند به پزشکی است.

گرجستان کشوری در منطقه اوراسیا است و در نقطه مرزی آسیا و اروپا قرار دارد. به همین دلیل بخش وسیعی از آن را کوهستان‌های زیبا و خوش آب و هوا تشکیل داده‌اند. این کشور دارای اقلیمی ۱۲گانه بوده و تفلیس پایتخت آن است. گرجستان در دهه‌های اخیر به پیشرفت قابل توجهی در حوزه ی آموزش عالی دست یافته است. در این سال‌ها با بهره‌مندی از دانشگاه‌های مدرن و پیشرفته، دانشجویان زیادی را از سراسر جهان به سوی خود جلب کرده و هر سال بر تعداد دانشجویان خارجی در گرجستان افزوده می‌شود. فقط در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۵،۰۰ دانشجوی خارجی که عمدتا از کشور های آذربایجان، هند و عراق بودند در دانشگاه های گرجستان مشغول به تحصیل شدند. رشته پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاه‌های گرجستان در میان دانشجویان خارجی است. پذیرش پزشکی در گرجستان بسیار ساده‌تر از پذیرش در دانشگاه‌های اروپای شرقی است و این امر به محبوبیت دانشگاه‌های گرجستان می‌افزاید.

 

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی گرجستان

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی گرجستان چگونه است؟

دانشگاه‌های گرجستان مدارک بین‌المللی و معتبر به دانشجویان خود ارائه می‌دهند و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها می‌توانند در هر نقطه از جهان مشغول به کار شوند. البته متقاضی باید به این نکته توجه کند که مدارک این دانشگاه‌ها توسط وزارت بهداشت و درمان ایران تایید نشده است. اگر متقاضی قصد داشته باشد در خارج از ایران مشغول به کار شود، این دانشگاه‌ها گزینه بسیار خوبی برای ادامه تحصیل هستند. 

سالانه جمعیت زیادی از دانش‌آموزان رشته تجربی در آزمون رشته‌های مختلف پزشکی شرکت می‌کنند و تعداد محدودی وارد دانشگاه‌‌های سراسری و آزاد کشورمان می‌شوند. در این میان آمار قابل توجه از دانش‌آموزانی که در دوران ۱۲ ساله دیپلم نمرات خوبی داشته و معدل قابل قبولی را کسب کرده‌اند، رتبه مورد نظر برای ورود به رشته‌های پزشکی را دریافت نمی‌کنند. چنین افرادی می‌تواند برای تحصیل پزشکی گرجستان را انتخاب کنند.

ورود به رشته‌های پزشکی گرجستان بدون شرکت در آزمون ورودی امکان پذیر است. یکی از مدارک لازم جهت پذیرش پزشکی در گرجستان داشتن دیپلم ۱۲ ساله با معدل خوب به همراه ریز نمر‌ه‌های دوران دبیرستان است. همین امر سبب می‌شود تا برای تعداد زیادی از دانش‌آموزان با استعداد در زمینه پزشکی، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی گرجستان امکان‌پذیر باشد.

 

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در گرجستان

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در گرجستان

گرجستان تعداد زیادی دانشگاه پزشکی دارد که همه آن‌ها مدارک مشابهی از دانشجویان خارجی می‌خواهند. تمامی مدارک متقاضی باید به زبان انگلیسی ترجمه و توسط وزارت امور خارجه و دادگستری کشور تأیید شوند. مدارک لازم جهت پذیرش پزشکی در گرجستان بدین شرح است:

اصل مدرک دیپلم

دانشگاه‌های گرجستان برای پذیرش دانشجو، آزمونی برگزار نمی‌کنند. تحصیل پزشکی در گرجستان با اصل مدرک دیپلم امکان‌پذیر است. البته این مدرک باید به همراه ریز نمرات دبیرستان باشد. ترجمه این مدارک به زبان انگلیسی الزامی بوده و دانشجو هر چقدر دارای نمرات بهتری باشد، شانس بیشتری برای پذیرش دارد.

مدرک دوره پیش دانشگاهی

مدرک پیش دانشگاهی(فقط دانش آموزان نظام قدیم) به همراه ریز نمرات آن باید از محل تحصیل دوره پیش‌دانشگاهی و یا اداره آموزش و پرورش منطقه تحصیل تهیه شود.

مدرک زبان

متقاضیانی که مدارک زبان بین المللی آیلتس یا تافل معتبر دارند می توانند آن را به همراه مدارک تحصیلی خود ارائه دهند و در غیر اینصورت میتوانند گواهی زبان از آخرین اموزشگاه زبان محل تحصیل خود تهیه و ارائه دهند.

فیلم مصاحبه به زبان انگلیسی 

معمولا اکثر دانشگاه ها از متقاضی یک فیلم ۵ – ۴ دقیقه ای که در آن انگیزه ی تحصیل، اهداف آینده، نحوه ی انتخاب رشته و دانشگاه و سایر موارد باید توضیح داده می شود را میخواهند. این فیلم برای پذیرش یا رد درخواست متقاضیان تحصیل در گرجستان بسیار تعیین کننده است.

عکس رنگی

متقاضی باید شش قطعه عکس رنگی ۴×۳ و شش قطعه عکس رنگی ۴×۶ ارائه دهد.

اصل گذرنامه

گذرنامه باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد.

گواهی عدم سو پیشینه

متقاضی باید پیش از سفر به گرجستان گواهی عدم سو پیشینه به تاریخ روز تهیه و ترجمه رسمی نمایند.

گواهی سلامتی کامل

در این گواهی باید ذکر شود که متقاضی از هرگونه ابتلا به عفونت‌های ویروسی و واگیردار مانند +HIV یا هپاتیت‌ب و بیماری‌های مشابه بری است.

بیوگرافی – Resume

متقاضی باید در بیوگرافی خود که به زبان انگلیسی ارائه می‌کند، هدف از تحصیل در رشته پزشکی را بیان نماید. همچنین در مورد دستاوردهای علمی خود (اگر دارد) به طور مختصر توضیح دهد.

 

دریافت ویزا جهت تحصیل پزشکی در گرجستان

دریافت ویزا جهت تحصیل پزشکی در گرجستان

متقاضی پس از اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی گرجستان نیازمند ویزای تحصیلی گرجستان است تا بتواند برای ورود به این کشور اقدام کند. برای دریافت ویزای گرجستان نیازی به مراجعه به سفارت کشور گرجستان در تهران نیست و با ارائه مدارک مورد نیاز بعد از ورود به گرجستان میتوانید درخواست ویزای تحصیلی خود را ثبت نماید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی گرجستان بدین شرح است:

  •       فرم درخواست ویزا
  •       اصل شناسنامه به همراه ترجمه انگلیسی
  •       اصل شناسنامه پدر و مادر به همراه ترجمه انگلیسی
  •       اصل گذرنامه متقاضی
  •       اصل مدارک تحصیلی به همراه ترجمه انگلیسی
  •       مدارک شغل پدر و مادر
  •       دو قطعه عکس ۴×۳ رنگی با زمینه سفید
  •       اصل نامه پذیرش دانشگاه پزشکی گرجستان
  •       افتتاح حساب بانکی در گرجستان به منظور ارائه تمکن مالی هزینه های زندگی 
  •       واریز شهریه دانشگاه و ارائه رسید 
  •       ترجمه رسمی گواهی عدم سوپیشینه با تایید سفارت ایران در گرجستان

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای همراه در گرجستان

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای همراه در گرجستان

دانشجویان دانشگاه‌های گرجستان می‌توانند پس از پذیرش پزشکی در گرجستان برای همسر و فرزند زیر هجده سال خود درخواست ویزا نمایند. مدارک مورد نیاز برای ویزای همراه بدین شرح است:

  •       اصل کارت اقامت دانشجو
  •       اصل مدارک دانشجو به همراه ترجمه انگلیسی آن‌ها
  •       فرم درخواست ویزای همراه
  •       پاسپورت و شناسنامه همراه
  •       مدارک ازدواج

 

زبان تحصیل پزشکی در گرجستان

زبان تحصیل پزشکی در گرجستان

از مهمترین شرایط تحصیل پزشکی در گرجستان آشنایی با یکی از سه زبان تحصیل پزشکی در گرجستان یعنی انگلیسی، روسی یا گرجی است. رشته پزشکی در گرجستان به این سه زبان آموزش داده می‌شود. البته برای اخذ پذیرش پزشکی در گرجستان مدرک زبان لازم نیست. اما در صورتی که متقاضی یکی از مدارک زبان را داشته باشد، شانس بیشتری برای پذیرش دارد و بر این احتمال می‌افزاید که در دانشگاه بهتری پذیرش شود.

در دانشگاه‌‌های پزشکی گرجستان بر اساس این‌که دوره ی تحصیلی دانشگاه با کدام یک از زبان‌های آموزش باشد در سال اول برای دانشجویان، دوره‌های زبان برگزار می‌شود. پس از آن از سال دوم، تدریس دروس اصلی آغاز می‌گردد. در نهایت دانشجوی پزشکی در گرجستان باید از سال سوم به زبان گرجی مسلط باشد تا بتواند در دوره‌های مختلف کارآموزی، با بیماران ارتباط خوبی برقرار کند.

 

مدت زمان تحصیل پزشکی در گرجستان

مدت زمان تحصیل پزشکی در گرجستان

تحصیل پزشکی در گرجستان برای دوره عمومی حدود شش سال است. این مرحله به دو دوره پیش پزشکی و پزشکی تقسیم می‌شود. دوره پیش پزشکی حدود دو سال و دوره پزشکی چهار سال است. پس از آن دانشجویان در صورت تمایل برای تحصیلات تکمیلی اقدام می‌کنند و با گذراندن دوره دکترا و رزیدنتی آمادگی لازم برای ورود به طبابت را کسب می‌نمایند.

 

مزایای تحصیل پزشکی در گرجستان

مزایای تحصیل پزشکی در گرجستان

امروزه دانشگاه های مدرن و پیشرفته گرجستان به یکی از مقاصد دانشجویان بین المللی تبدیل شده اند. در این بین، رشته های پزشکی و دندانپزشکی طرفداران زیادی دارند. تقریباً ۵۰ درصد دانشجویان پزشکی گرجستان، دانشجویان بین المللی هستند. اگر شما هم مایل به آشنایی با شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش پزشکی در گرجستان هستید؛ لازم است بدانید که مدارک پزشکی گرجستان موردتایید سازمان بهداشت جهانی WHO، شورای پزشکی چین MCI و شورای پزشکی یونسکو است. به همین دلیل، مدارک پزشکی گرجستان در بیشتر کشورهای توسعه یافته اروپایی به رسمیت شناخته می شوند. بنابراین بعد از فارغ التحصیلی می توانید به مهاجرت کاری به سایر کشورهای اروپایی فکر کنید. ضمناً در حین تحصیل نیز می توانید به عنوان کارآموز در موسسات چند ملیتی واقع در گرجستان فعالیت کنید. همچنین کارآموزی در بیمارستان های گرجستان نیز فرصتی برای کسب مهارت های روز پزشکی دنیا است زیرا این مراکز مجهز به زیرساخت های پیشرفته جهانی هستند.

کیفیت خوابگاه های دانشجویی در گرجستان هم سطح با کشورهای تراز اول اروپا است. هزینه مناسب زندگی و تحصیل پزشکی در گرجستان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی یکی دیگر از دلایل اصلی جذب دانشجویان بین المللی به این کشور است.
اما یکی از برجسته ترین مزایای تحصیل پزشکی در گرجستان که در کشور ما جلب توجه میکند؛ عدم نیاز به شرکت در آزمون ورودی است. همانطور که میدانید؛ این روزها بازار کنکور علوم تجربی در کشور ما بسیار داغ است؛ بازاری که گروه زیادی را در رسیدن به پزشکی ناکام می گذارد. به همین دلیل، مقاصد تحصیلی که برای پذیرش پزشکی آزمون ورودی برگزار نمی کنند ،برای متقاضیان ایرانی خیلی مورد توجه هستند. به احتمال فراوان همین نکته خیلی ها را برای تدارک مدارک لازم جهت پذیرش پزشکی در گرجستان ترغیب می کند. البته لازم است بدانید که وزارت علوم و بهداشت ایران، مدارک پزشکی گرجستان را تایید نمی کند. پس در صورتی گرجستان را برای تحصیل پزشکی انتخاب کنید که قصد برگشت به کشور را ندارید و یا قصد این را دارید که با مدرک تخصص از یک کشور مورد تایید ایران به کشور برگردید، در غیر این صورت بهتر است به کشور دیگری فکر کنید.

 

 

پیشنهاد مشاور

در این مطلب درباره شرایط پذیرش پزشکی در گرجستان ، مدارک لازم جهت پذیرش پزشکی در گرجستان ، زبان تحصیل پزشکی در گرجستان و اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی گرجستان صحبت کردیم. برای اطلاعات بیشتر درباره تحصیل پزشکی در گرجستان با کارشناسان مدیکال پرتال تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن